Robotmaaier steeds populairder in Belgische tuin

Robotmaaier steeds populairder in Belgische tuin

Husqvarna Automower® wordt 25 jaar

Husqvarna ziet al een tijdje de verkoop van robotmaaiers stijgen, en dan vooral in België. Waarom zien we uitgerekend hier zoveel robotmaaiers rondrijden? Naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de Husqvarna Automower® ging het Zweedse merk in zee met het onderzoeksbureau iVOX. Via een landelijke bevraging werd een beter inzicht verkregen in de relatie tussen de Belg en zijn tuin in het algemeen en zijn robotmaaier in het bijzonder. 1000 Belgen met een tuin gaven hun mening over de robotmaaier. De enquête bracht heel wat opmerkelijke conclusies aan het licht.

Het is algemeen bekend dat de Belg geboren wordt met een baksteen in de maag, maar zitten groene vingers ook ingebakken in het DNA? Bij wijze van introductie werd gepolst naar de Belg en zijn tuin om vervolgens in te zoomen op zijn mening over en ervaring met de robotmaaier. Uit de enquête blijkt dat 75% van de ondervraagde Belgen uitermate trots is op zijn stukje groen. We dragen er zorg voor en willen dat het er goed en verzorgd uitziet. Toch is het voor zeker 4 op de 10 Belgen niet eenvoudig om hier tijd voor vrij te maken. Vooral bij mensen met een grote tuin vormt het onderhoud een extra uitdaging en komt een robotmaaier goed van pas. Eén op de vijf Belgen met een tuin groter dan 10 are bezit er dan ook een.

Wat maakt de robotmaaier zo speciaal?

Er zijn meer Belgen die zelf een robotmaaier hebben (10%) of een kennis (36%) of een buur hebben (16%) die er eentje heeft, dan Belgen die helemaal niemand kennen met een exemplaar. Belgen met een robotmaaier beweren alvast volop te genieten van de voordelen. Het is tijdbesparend (66%), rijdt nauwkeurig het gras af (45%), laat geen grasafval achter (40%) en zorgt voor minder geluidsoverlast (34%). Het verbaast dus niet dat 9 op de 10 eigenaars er tevreden over zijn. De overgrote meerderheid van de ondervraagden vindt dat hun tuin er beter uitziet dan voor de komst van deze tuinhulp en beweert er zelfs trots op te zijn. 8 op de 10 robotmaaiereigenaars kan zelfs niet meer zonder.

De man/vrouw achter de robotmaaier

De Belg met een robotmaaier heeft doorgaans een grote tuin en een druk leven. Daarnaast zijn er in het Franstalige deel van België meer robotmaaiers te vinden. Zo bezit 14% van de Walen een robotmaaier tegenover 7% van de Vlamingen.

Er valt ook iets te zeggen over de verschillen tussen de jongere (jonger dan 34 jaar) en de oudere generatie (ouder dan 55 jaar). Zo verklaart net iets meer dan de helft van de jongeren geen tijd te hebben om het gras af te maaien. Zij zijn dan ook sneller geneigd een robotmaaier in huis te halen. Over het algemeen zijn de jongere mensen meer tevreden over hun robotmaaier dan de ouderen en zijn ze van mening dat de robotmaaier nauwkeuriger maait dan de standaard grasmaaier (35% tegenover 25%). Bovendien blijken jongeren er enthousiaster over te zijn, praten ze er meer over en zijn ze al sneller geneigd om hem te versieren en te personaliseren met bijvoorbeeld stickers.   

Onze Graston zorgt voor het perfecte gazon

Voor vier op de tien Belgen is deze technologische tuinhulp ondertussen een onmisbaar onderdeel van het huishouden geworden. Een derde van de ondervraagden geeft hem een naam, net als een huisdier en als deel van de familie. Tuingerichte namen zoals Graston, Grassraptor of Herbie alsook gewone vrouwen- en mannennamen zoals Caroline, Saartje of Juliette en James, Jaakie of Freddie zijn populair. Anderen geven hun robotmaaier dan weer een koosnaampje zoals ‘onze jongen’ of Suske of vernoemen het naar een stripfiguur zoals Flup of Gargamel. Franstaligen kiezen eerder voor het klassieke Titine of Tonton.

De andere leden van het gezin reageren eerder gemengd op de aanwezigheid van de robotmaaier. Zo beweert 60% van de ondervraagden met kinderen dat hun kinderen erdoor gefascineerd zijn. De eigenlijke huisdieren zelf zijn dan weer niet zo’n grote fan van de gezinsuitbreiding. 30% van de geënquêteerden geeft aan dat de hond er niet van onder de indruk is en dat de kat er vaak bang van is.

Anderzijds ziet de helft van de robotmaaiereigenaars, waaronder vooral de jongeren, zijn robotmaaier eerder als een hightechspeeltje dan als deel van de familie.

Enkele vooroordelen onderuit gemaaid

Sommige ondervraagden lijken de vele capaciteiten van de robotmaaier te onderschatten. Blijkt dat robotmaaiereigenaars doorgaans anders en positiever denken over hun tuinhulp dan zij die er geen hebben.

Van de ondervraagde Belgen die geen robotmaaier bezitten, gaat slechts 25% er van uit dat deze even nauwkeurig het gras maait als een standaard grasmaaier. Dit is een groot verschil ten opzichte van de ondervraagde Belgen die wél een robotmaaier bezitten. Hiervan is 64% ervan overtuigd dat deze nauwkeuriger werkt dan een manuele grasmaaier. Bij de Belgen die iemand kennen met een robotmaaier, vindt 37% dat die robotmaaier nauwkeuriger het gras maait dan wie niemand kent met een exemplaar (18%).

Rijdt de robotmaaier een mooie toekomst tegemoet?

Een op de drie eigenaars van een robotmaaier is ervan overtuigd dat hij er over 10 jaar in elke Belgische tuin één zal zien rondrijden. Jongeren denken dit vaker dan de ouderen. Bovendien wil 15% van de eigenaars graag dat de buren er ook eentje aanschaffen. Daarnaast overweegt een op vijf van de ondervraagde Belgen zonder robotmaaier  om er een aan te schaffen.

Toch beschouwt de Belg de dure aankoopkosten (60%) en het feit dat de robotmaaier niet even goed kan maaien aan de kanten of bij obstakels (41%) als belangrijke nadelen bij de overweging om een robotmaaier aan te schaffen.

Uit de  enquête blijkt dat de Belg veel belang hecht aan een mooi gazon. Maar met een alsmaar drukkere levensstijl blijft er niet veel tijd over om de tuin optimaal te onderhouden. Een robotmaaier brengt in dit geval soelaas. Dankzij de geleverde tijdwinst kunnen eigenaars meer quality time in de tuin doorbrengen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de robotmaaier een plekje bemachtigt in steeds meer Belgische tuinen en harten. De Belg beschouwt zijn technologische tuinhulp immers niet enkel als handige helper, maar als een volwaardig onderdeel van het huishouden.

Ter info: Mocht u verdere interesse hebben in een interview met of enkele aanvullende quotes van een Husqvarna-verdeler, aarzel niet contact op te nemen. Ik help u graag verder.

 


 

 

Over Husqvarna

Husqvarna is een merk van de Husqvarna Group. Al sinds 1689 vervaardigt Husqvarna hoogwaardige producten en introduceert het baanbrekende innovaties, zoals de trillingvrije en automatische kettingrem op kettingzagen en de robotmaaier. Vandaag biedt Husqvarna een ruim assortiment performante machines voor gebruik in parken, bossen en tuinen en staat het voor technologisch leiderschap in zijn kernsegmenten: kettingzagen, trimmers, zitmaaiers en robotmaaiers. De Husqvarna-producten worden verkocht in meer dan 100 landen, voornamelijk via servicedealers.  

Over de Husqvarna Group

De Husqvarna Group is een wereldwijde marktleider voor buitenmachines en innovatieve oplossingen voor bos-, park- en tuinonderhoud. Het gamma omvat onder meer kettingzagen, trimmers, robotgrasmaaiers en zitmaaiers. De groep is ook de Europese leider in tuinbevloeiingsproducten en een wereldleider op het vlak van snij- en diamantwerktuigen voor de bouw- en steensector. De producten en oplossingen van Husqvarna Group worden aan consumenten en professionals verkocht onder merknamen zoals Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah en Diamant Boart via dealers en retailers in meer dan 100 landen. De netto-omzet bedroeg in 2018 41 miljard Zweedse kroon en de groep telt zo’n 13.000 werknemers in 40 landen.

Husqvarna
Leuvensesteenweg 542
Planet II E bus 5
1930 Zaventem