Van robotmaaier tot slimme tuinman: Husqvarna lanceert nieuwe technologie voor tuinontwerp op maat

Een robotmaaier die dienstdoet als een slimme tuinman, dat is de toekomst van gazononderhoud volgens Husqvarna. Die robotmaaier houdt de tuin gezond, bevordert de biodiversiteit en past zich naadloos aan aan de persoonlijke behoeften van de tuineigenaar, zowel op vlak van interactie als tuinontwerpmogelijkheden. Die toekomstvisie komt nu al wat dichterbij door de lancering van de nieuwe AIM-technologie (Automower® Intelligent Mapping), waardoor de tuin via de connect-app zone per zone ingesteld kan worden. Husqvarna kondigt nu ook al de nieuwigheid voor volgend jaar aan: zijn eerste draadloze robotmaaier voor privétuinen, met verbeterde terreintoegankelijkheid en objectontwijking.

Meer dan 25 jaar geleden lanceerde Husqvarna ’s werelds eerste robotmaaier. Dankzij opkomende technologieën zoals AI en cloud computing zijn robotmaaiers vandaag de dag slimmer dan ooit en zal die ontwikkeling de komende jaren wellicht nog versnellen.

“Dankzij geavanceerde sensoren, camera’s en nieuwe technologieën kunnen robotmaaiers nog autonomer werken, een gepersonaliseerde service bieden en advies geven over alle aspecten van de tuin in zijn geheel, om onder meer het ecosysteem zo goed mogelijk te ondersteunen”, aldus Patrik Jägenstadt, Innovation Director bij Husqvarna.

Nieuwe AIM-technologie maakt eigen tuinontwerp mogelijk

De nieuwe AIM-technologie voor de Automower® maakt een virtuele kaart van het gazon mogelijk, zodat maai en niet-maaizones en verschillende maaischema’s en -hoogtes voor elke zone bepaald kunnen worden, zonder gebruik te maken van grensdraden. Zo kunnen tuinbezitters het gras en wilde bloemen in bepaalde zones laten groeien ter bevordering van de biodiversiteit en het maaischema aanpassen bij de heraanleg van de tuin, bijvoorbeeld bij het inzaaien van nieuw gras of voor schaduwrijke delen van het gazon die minder vaak gemaaid moeten worden. Ze kunnen de maai-instellingen eenvoudig aanpassen met behulp van de Automower® Connect-app.

“Een belangrijke trend is dat mensen hun eigen tuinontwerp willen uittekenen. Het mooie van de nieuwe zonetechnologie is dat een prachtige stadsweide in de tuin perfect te combineren is met een mooi gemaaid stuk gazon. En dit ook eenvoudig, via de smartphone. De AIM technologie is nu direct te gebruiken op de 405X, 415X en 435X AWD, en zal de komende jaren op alle nieuwe X-line modellen beschikbaar zijn”, aldus Bart van Hal, Marketing Manager Husqvarna Division Benelux.

De toekomst: slimme tuinopzichter, beschermer van biodiversiteit én compagnon

Maar Husqvarna denkt verder na over hoe zij met technologische innovaties als cloud computing en AI de de menselijke tussenkomst bij het gazononderhoud tot een minimum kan beperken. Door te communiceren met andere slimme apparaten en sensoren in de omgeving van het huis, zoals een bewateringssyteem, kan de robotmaaier net als een echte tuinman functioneren. De robot kan zijn gedrag ook snel aanpassen aan realtime data, zoals de lokale weersvoorspellingen.

Zo kan de robotmaaier ook gaan optreden als beschermer van de biodiversiteit, door de hele tuin als ecosysteem te beschouwen en in de toekomst zelf keuzes te maken om het te ondersteunen door gegevens van bronnen binnen en buiten de tuin te verzamelen. Wanneer de buurman bijvoorbeeld planten heeft die op een bepaald moment bestoven worden, kan de eigen tuin bijen en andere bestuivers ondersteunen door een bloembed met een latere bestuiving in stand te houden. De maaier kan hierop inspelen en automatisch het maaien aanpassen

Tot slot zal ​ een verbeterd visiesysteem, in combinatie met cloud computing en AI, ervoor zorgen dat de robotmaaier het gedrag van de tuineigenaar kan analyseren en zijn eigen gedrag hierop kan aanpassen. Wanneer hij de tuin bijvoorbeeld gebruikt voor ontspanning, sport of andere activiteiten, zal de robotmaaier wegblijven en de tuineigenaar zijn activiteiten ongestoord laten uitvoeren.

Over Automower® Intelligent Mapping

  • Een nieuwe mapping, eenvoudig te gebruiken in de Connect-app
  • Monitort het doen en laten van de Automower®
  • Mogelijkheid om te controleren waar de grens- en geleidingsdraden zich bevinden
  • Definieert verschillende zones in het gazon en hanteert verschillende maaischema's en -hoogtes in elke zone
  • Creëert niet-maaizones op de kaart om te voorkomen dat de Automower® daar maait, zonder eiland of fysieke afbakening
  • Compatibel met Automower® 405X, 415X, 435X AWD en 535 AWD
  • Lancering: voorjaar 2022.

 

Bekijk de volledige presentatie 'The Future of Lawn Care' hier:

Kirsten Van Pee

Team Manager, Two cents

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Husqvarna

 

Over Husqvarna

Husqvarna, een merk binnen de Husqvarna Group, is marktleider in innovatieve en hoogwaardige producten en diensten voor het vormgeven van groene ruimten in parken, bossen en tuinen. Sinds 1689 heeft het in Zweden geboren Husqvarna een sterke focus op onderzoek en ontwikkeling en is het een pionier op het gebied van robotmaaiers en kettingzagen. Vandaag de dag bestaat het productportfolio uit de volgende generatie robotmaaiers, riders, kettingzagen en trimmers voor zowel professioneel als particulier gebruik. Duurzame waardecreatie, productinnovatie en digitalisering blijven belangrijk voor de komende jaren. De producten van Husqvarna worden verkocht in meer dan 100 landen. De Husqvarna Group, waartoe ook Gardena en Husqvarna Construction behoren, heeft wereldwijd 13.800 werknemers en de netto-omzet in 2023 bedroeg SEK 53,3 miljard.  

 

Over de Husqvarna Group

Husqvarna Group werd opgericht in 1689 en is vandaag de dag een wereldwijd toonaangevende fabrikant van innovatieve producten en oplossingen voor bos-, park- en tuinbeheer.

Het assortiment omvat robotmaaiers, kettingzagen, trimmers, zitmaaiers en tuinirrigatie. De Husqvarna Group is ook toonaangevend op het gebied van snij- en oppervlaktebehandelingsapparatuur voor de bouw- en steenindustrie. De producten en oplossingen van de Husqvarna Group worden voornamelijk verkocht onder de wereldwijde merken Husqvarna en Gardena via dealers en detailhandelaren aan consumenten en professionele gebruikers in meer dan 100 landen. De omzet in 2023 bedroeg SEK 53,3 miljard en de Husqvarna Group heeft ongeveer 13.800 werknemers in 40 landen.

 

Neem contact op met

Leuvensesteenweg 542 Planet II E bus 5 1930 Zaventem

+32 (0) 27209212

www.husqvarna.com